Opiekun marki zwany też z angielska Brand managerem, czy menedżerem marki jest jednym z nowszych zawodów, jaki pojawił się w wskutek zmian na rynku pracy. Stosunkowo niewiele osób może się na razie pochwalić doświadczeniem w takiej profesji, stąd obserwuje się zapotrzebowanie na świadczenie tego rodzaju usług.
Brand manager zarządza ciągiem procesów i projektami przypisanymi do produktu konkretnej marki. Jest odpowiedzialny za pracę jednego, bądź więcej zespołów działających w kierunku uzyskania przez dany produkt powodzenia na rynku, organizuje i koordynuje przebieg kampanii reklamowej, akcji promocyjnych i sposób dystrybucji. Do jego obowiązków należy również przeprowadzenie analizy rynku i sporządzanie sprawozdań z przeprowadzonych działań.
Opiekun marki ma pole do popisu nie tylko w przypadku nowych produktów. Zapotrzebowanie na jego usługi pojawia się także, gdy produkt jest już od jakiegoś czasu na rynku, a producent chce wzmocnić jego pozycję i zwiększyć zyski ze sprzedaży.
Do cech dobrego opiekuna marki należą m.in. posiadane cechy przywódcze, dobra organizacja czasu pracy, opanowanie i umiejętność pracy zespołowej.
Duże firmy zatrudniające brand managerów preferują osoby z wyższym wykształceniem o profilu menedżerskim i posiadające co najmniej kilkuletnie doświadczenie zawodowe.
Źródło: www.cdzdm.pl