Ze względu na trudną sytuację na rynku pracy warto zastanowić się nad uzupełnieniem wykształcenia. Niekoniecznie wymaga to znacznych nakładów czasu, kiedy w grę wchodzą również kursy.
Rozporządzenie MEN w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych określa możliwość podnoszenia kwalifikacji w ramach kształcenia ustawicznego, a także wprowadza nowy egzamin eksternistyczny dla zasadniczej szkoły zawodowej.
Kurs kompetencji ogólnych jest formą uzupełnienia edukacji w ramach co najmniej 30 godzin zajęć. Prowadzony jest zgodnie z programem nauczania z uwzględnieniem wybranej części podstawy programowej kształcenia ogólnego.
Kurs umiejętności zawodowych obejmuje natomiast część podstawy programowej w konkretnym zawodzie.
Kto byłby chętny dalej się uczyć, może to zrobić decydując się na kwalifikacyjny kurs zawodowy, który powinien trwać minimum tyle godzin, ile definiuje podstawa programowa kształcenia w zawodzie dla danej kwalifikacji. W kursie takim uwzględniona jest podstawa programowa kształcenia w zakresie dotyczącym jednej kwalifikacji. Przy czym realizowany program nauczania powinien obejmować wszystkie elementy właściwe dla danej kwalifikacji.
Po ukończeniu kwalifikacyjnego kursu zawodowego można przystąpić do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w obrębie konkretnej kwalifikacji. Egzamin taki przeprowadza OKE (Okręgowa Komisja Egzaminacyjna). Po zdaniu egzaminu uczestnik kursu otrzymuje świadectwo potwierdzające kwalifikacje w zawodzie. W odróżnieniu od świadectwa, dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w konkretnym zawodzie otrzymuje osoba posiadająca wykształcenie na poziomie wymaganym dla danego zawodu – stosownie zasadnicze zawodowe, bądź średnie) i która zdała egzamin w zakresie wszystkich kwalifikacji wskazanych dla konkretnego zawodu.
Kto może prowadzić kwalifikacyjne kursy zawodowe? Są to przede wszystkim:
1. Szkoły publiczne prowadzące kształcenie zawodowe – w zakresie zawodów, w jakich kształcą.
2. Szkoły niepubliczne z uprawnieniami szkół publicznych, a prowadzące kształcenie zawodowe z zakresu zawodów, w jakich kształcą.
3. Placówki kształcenia praktycznego, placówki kształcenia ustawicznego, ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego.
4. Podmioty, które prowadzą działalność oświatową w oparciu o ustawę o swobodzie działalności gospodarczej.
5. Instytucje rynku pracy wspomniane w art. 6 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Poza kursami kompetencji ogólnych, kursami umiejętności zawodowych i kwalifikacyjnymi kursami zawodowymi jest możliwe uzupełnianie wiedzy również na innych kursach, których program nauczania nie odzwierciedla obowiązującej podstawy programowej kształcenia ogólnego, czy podstawy programowej kształcenia w zawodach. Dzięki temu poszerzona została paleta kierunków kształcenia ustawicznego dla dorosłych, a co za tym idzie możliwość zwiększenia swej atrakcyjności na rynku pracy przez pracowników.
Wraz z poszerzeniem oferty kształcenia pojawiły się też zmiany w dziedzinie egzaminów eksternistycznych. Dotąd dostępne były takie egzaminy z zakresu materiału szkoły podstawowej dla dorosłych, gimnazjum dla dorosłych i liceum ogólnokształcącego dla dorosłych. Teraz został wprowadzony dodatkowo eksternistyczny egzamin zawodowy. Pozwala on potwierdzić pojedyncze kwalifikacje zawodowe bez obowiązku uczęszczania na zajęcia w kwalifikacyjnym kursie zawodowym. Dyplom zaś można uzyskać, jeśli zdobędzie się poszczególne kwalifikacje charakterystyczne dla danego zawodu oraz stosowny poziom wykształcenia.
Źródło: men.gov.pl