Mechanik pojazdów samochodowych podczas wykonywania swoich czynności służbowych narażony jest na oddziaływanie szeregu czynników mogących potencjalnie niekorzystnie wpływać na jego kondycję zdrowotną. Wykonując swój zawód powinien być świadomy wiążącego się z nim ryzyka, ale też winien wykazać się znajomością postępowania profilaktycznego, które może pozwolić mu na ograniczenie lub zlikwidowanie zagrożenia.
Mechanik pojazdów samochodowych przeważnie znajduje zatrudnienie w warsztacie samochodowym, niekiedy w fabryce samochodów. Z jego pracą wiąże się ryzyko urazu spowodowanego upadkiem z drabiny, schodów, podwieszonych platform, ramp, pośliźnięciem na śliskiej nawierzchni (np. rozlany olej), upadkiem do kanału rewizyjnego. Istnieje też realne zagrożenie zranieniem przez sprzęt wykorzystywany w warsztacie (podnośniki, urządzenia dźwigowe), pojazdy pozostające w ruchu, pękającą oponę, czy upadające ciężkie przedmioty.
Mechanik podczas wykonywania czynności związanych z naprawami niejednokrotnie podnosi ciężkie części, albo pracuje w wymuszonej pozycji ciała. Może to doprowadzić w efekcie do powstania przepukliny, albo wypadnięcia dysku.
Istotne zagrożenia pojawiają się także ze strony kontaktu z mocno nagrzanymi elementami pojazdu, do urazów może też dochodzić na skutek skaleczeń, zakłuć, porażenia prądem elektrycznym, a także uderzenia przez spadające części, bądź narzędzia.
Ze względu na charakter pracy – często naprawy wykonywane są przy włączonym silniku w pojeździe, mechanik narażony jest na dużą ekspozycję na ołów będący w składzie spalin.
Źródło: www.ciop.pl